Za nadrozmerný náklad sa považuje náklad, ktorý prekračuje legislatívou stanovené rozmery
nákladu, ktorý je možné prepravovať po cestách. To znamená, že je prekročená dĺžka viac ako
16,5 metra, šírka viac ako 2,5 metra a výška viac ako 4 metre. Napríklad: Preprava strojov a
zariadení, prevoz stavebnej techniky a pod.
ČO JE NADROZMERNÁ PREPRAVA
Ak celková hmotnosť súpravy prekročí váhu 40 ton, resp. 8 ton v prípade jednej nápravy,
hovoríme o preprave nadrozmerného nákladu.
AKÉ JE NARIADENIE VLÁDY
Zbierka zákonov č. 403/2005 upravuje najväčšie prípustné rozmery a najväčšie prípustné
hmotnosti vozidiel a ďalšie súvisiace technické požiadavky na vozidlá. Nákladné vozidlo
presahujúce rozmery sa môže používať v premávke na pozemných komunikáciách len na
základe povolenia vydávaného príslušným správnym orgánom podľa osobitného predpisu.
AKÝ NADROZMERNÝ NÁKLAD SA PREPRAVUJE
Najčastejšie sa prepravujú nosníky, mostné piliere, technologické zariadenia, stavebné
mechanizmy, veľkoobjemové nádrže, chladiace veže, lode, pásové vozidlá, ako bagre,
poľnohospodárske stroje ako kombajny, reaktory, turbíny, domy.
DOPRAVA NÁKLADU
Každý transport nadrozmerného nákladu je označený majákmi a doprevádzaný
špecializovaným sprievodným vozidlom alebo viacerými, ktoré zabezpečia plynulý a bezpečný
prejazd. Niekedy je potrebný policajný doprovod. Veľký dôraz sa kladie na bezpečnosť cestnej
premávky a jej účastníkov. Realizuje sa najmä v noci. Niektoré úseky sa môžu úplne uzavrieť,
resp. doprava sa odkloní.
NAJČASTEJŠIE VYUŽÍVANÉ DOPRAVNÉ TECHNIKY (PROSTRIEDKY)
Záleží od druhu nákladu, ale najčastejšie sú používané nízko podlažné podvalníky a
rozťahovacie návesy. Rozťahovacie návesy na prepravu dlhého nákladu, nízko-podvozkové
návesy na prepravy vysokého tovaru, návesy s vysokou nosnosťou a nízkym podvozkom, dĺžky
max. 34 metrov, výšky do 4,2 metra a hmotnosti do 55 ton